Sylwetka absolwenta
Sylwetka absolwenta studiów I stopnia (licencjackich) kierunku historia
Absolwent studiów I stopnia na kierunku historia łączy ogólne wykształcenie w tej dyscyplinie z możliwością zdobycia umiejętności, adekwatnych do potrzeb rynku pracy. Stanowią one podstawę do kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia oraz III stopnia (Szkoła Doktorska). Koncepcja studiów opiera się na wyborze przez studentów jednej z dwóch ścieżek: nauczycielskiej i nienauczycielskiej (w jej ramach do wyboru jedna z dwóch ścieżek nienauczycielskich: dziedzictwo kulturowe, jego ochrona i promocja lub historia medycyny). Kształcenie na kierunku historia ma na celu zdobycie wiedzy ogólnohumanistycznej oraz szczegółowej wiedzy z zakresu historii i kultury regionu, Polski, Europy i świata.
Ścieżka nauczycielska: Studia I stopnia na kierunku historia realizowane na ww. ścieżce stanowią pierwszy etap kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Są podstawą do podjęcia studiów II stopnia na tym samym kierunku w ramach ścieżki nauczycielskiej. Ścieżka nauczycielska realizowana na kierunku historia, opracowana została na podstawie standardów kształcenia nauczycieli: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (ze zmianami), w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Ścieżka nienauczycielska przygotowuje do pracy w instytucjach kultury (w muzeach, wydawnictwach, galeriach sztuki, ośrodkach kreujących rozwój kultury) oraz w odpowiednich działach jednostek samorządowych i rządowych, a także w różnego typu mediach.
Absolwent studiów I stopnia może kontynuować naukę i podnosić kwalifikacje na studiach magisterskich (II stopnia).
Sylwetka absolwenta studiów II stopnia (magisterskich) kierunku historia prowadzonych od roku akademickiego 2023/2024
Studia II stopnia na kierunku historia łączą ogólne wykształcenie w tej dyscyplinie z możliwością zdobycia umiejętności adekwatnych do potrzeb rynku pracy. Stanowią one kontynuację i rozszerzenie wiedzy oraz umiejętności zdobytych na studiach I stopnia. Koncepcja kształcenia na kierunku historia II stopnia (studia magisterskie) zakłada prowadzenie wyspecjalizowanych badań naukowych w zakresie historii oraz prowadzenie działalności edukacyjnej związanej przedmiotowo z dyscypliną historia. W związku z tym, zasadniczym celem kształcenia jest zapewnienie absolwentowi poszerzonej i pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, a tym samym wyposażenie go w narzędzia pozwalające na kreowanie postaw odpowiedzialności za przechowywanie i aktualizowanie depozytu pamięci o przeszłości. Realizacja wskazanego zadania w ramach programu studiów umożliwia wyedukowanie elit społeczno-kulturalnych, które posiadają świadomość konieczności zachowania i upowszechniania dziedzictwa historyczno-kulturowego w wymiarze regionalnym, krajowym i globalnym. Osiągnięciu tego celu służy odpowiedni, przemyślany program studiów, obejmujący następujące przedmioty: – kształcenia ogólnego z zakresu języka, kultury, sztuki i teorii komunikacji; – kierunkowe z zakresu historii; – z zakresu dyplomowania; – grupy przedmiotów fakultatywnych (ścieżki) – praktyki.
W konsekwencji przedstawionych wyżej założeń, w programie studiów II stopnia wyodrębniono ścieżki do wyboru: nauczycielską i nienauczycielską. W przypadku wyboru ścieżki nienauczycielskiej, student może podjąć studia w zakresie historii kultury i zarządzania jej dobrami lub wojskowego dziedzictwa kulturowego.
- Ścieżka nauczycielska:
Studia II stopnia na kierunku historia ścieżka nauczycielska: celem jest przygotowanie absolwenta do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu Historia (w szkole podstawowej i ponadpodstawowej) oraz nauczyciela drugiego przedmiotu – Wiedzy o Społeczeństwie (w szkole podstawowej i ponadpodstawowej). Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela odbywa się na studiach I stopnia i II stopnia (łącznie) na tym samym kierunku. W związku z tym kandydaci na studia II stopnia, którzy chcą uzyskać pełne kwalifikacje nauczycielskie, muszą być absolwentami I stopnia w ramach których realizowane było przygotowanie pedagogiczne na tym samym kierunku studiów, co kierunek wybierany (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r., w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).Celem ścieżki jest przygotowanie absolwenta do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu Historia (w szkole ponadpodstawowej) oraz nauczyciela drugiego przedmiotu – Wiedzy o Społeczeństwie (w szkole podstawowej i ponadpodstawowej) oraz kolejnego przedmiotu – Historia i Teraźniejszość (w szkole ponadpodstawowej). Absolwent kierunku historia ścieżki nauczycielskiej (po zrealizowaniu grup przedmiotów przygotowujących do prowadzenia przedmiotów: Historia, Wiedza o Społeczeństwie oraz Historia i Teraźniejszość), uzyskał gruntowną i poszerzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiające mu: – zrozumienie i badanie procesów społeczno-politycznych oraz ekonomicznych, zachodzących w przeszłości, a także w czasach współczesnych; – posiadanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów zawodowych nauczyciela w/w przedmiotów – znajomość nowoczesnych metod nauczania i pracy z uczniami.
- Ścieżka nienauczycielska (historia kultury i ochrona jej zasobów lub wojskowe dziedzictwo historyczne): Celem w/w ścieżek nienauczycielskich (jednej, z dwóch do wyboru przez studenta) jest przygotowanie absolwenta do podjęcia samodzielnej aktywności na rynku pracy: w instytucjach naukowych, ośrodkach kultury, muzeach, wydawnictwach, galeriach sztuki oraz w odpowiednich działach jednostek rządowych i samorządowych, a także w mediach. Absolwent kierunku historia ścieżki nienauczycielskiej (po zrealizowaniu grup przedmiotów w zakresie ścieżki historia kultury i ochrona jej zasobów lub wojskowe dziedzictwo historyczne), uzyskał gruntowną i poszerzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiającą mu: – uzyskanie umiejętności analizy i interpretacji zjawisk historyczno-kulturowych; – uzyskanie umiejętności interpretacji materialnych i niematerialnych świadectw dziedzictwa kulturowego; – uzyskanie wiedzy z zakresu historii kultury; – uzyskanie wiedzy w zakresie historycznych i współczesnych zjawisk antropologicznych, w tym kultury lokalnej i regionalnej.
Absolwent studiów drugiego stopnia może podnosić kwalifikacje na studiach trzeciego stopnia (w szkole doktorskiej) i studiach podyplomowych.
Sylwetka absolwenta studiów II stopnia (magisterskich) kierunku historia prowadzonych od roku akademickiego 2024/2025
Absolwent studiów II stopnia na kierunku historia łączy ogólne wykształcenie w tej dyscyplinie z możliwością zdobycia umiejętności adekwatnych do potrzeb rynku pracy. Stanowią one kontynuację i rozszerzenie wiedzy oraz umiejętności zdobytych na studiach I stopnia. Koncepcja kształcenia na kierunku historia II stopnia (studia magisterskie) zakłada prowadzenie wyspecjalizowanych badań naukowych w zakresie historii oraz prowadzenie działalności edukacyjnej związanej przedmiotowo z dyscypliną historia. W związku z tym, zasadniczym celem kształcenia jest zapewnienie absolwentowi poszerzonej i pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, a tym samym wyposażenie go w narzędzia pozwalające na kreowanie postaw odpowiedzialności za przechowywanie i aktualizowanie depozytu pamięci o przeszłości.
Studia II stopnia na kierunku historia ścieżka nauczycielska: celem jest przygotowanie absolwenta do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu Historia (w szkole podstawowej i ponadpodstawowej) oraz nauczyciela drugiego przedmiotu – Wiedzy o Społeczeństwie (w szkole podstawowej i ponadpodstawowej). Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela odbywa się na studiach I stopnia i II stopnia (łącznie) na tym samym kierunku. W związku z tym kandydaci na studia II stopnia, którzy chcą uzyskać pełne kwalifikacje nauczycielskie, muszą być absolwentami I stopnia w ramach których realizowane było przygotowanie pedagogiczne na tym samym kierunku studiów, co kierunek wybierany (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r., w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).
Absolwent kierunku historia ścieżki nauczycielskiej (po zrealizowaniu grup przedmiotów przygotowujących do prowadzenia przedmiotów: Historia, Wiedza o Społeczeństwie), uzyskał gruntowną i poszerzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiające mu: zrozumienie i badanie procesów społeczno-politycznych oraz ekonomicznych, zachodzących w przeszłości, a także w czasach współczesnych; posiadanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów zawodowych nauczyciela w/w przedmiotów; znajomość nowoczesnych metod nauczania i pracy z uczniami.
Studia II stopnia na kierunku historia ścieżka nienauczycielska (do wyboru jedna z dwóch: historia kultury i ochrona jej zasobów lub wojskowe dziedzictwo historyczne). Celem ww. ścieżek nienauczycielskich (jednej, z dwóch do wyboru przez studenta) jest przygotowanie absolwenta do podjęcia samodzielnej aktywności na rynku pracy: w instytucjach naukowych, ośrodkach kultury, muzeach, wydawnictwach, galeriach sztuki oraz w odpowiednich działach jednostek rządowych i samorządowych, a także w mediach.
Absolwent studiów II stopnia może podnosić kwalifikacje na studiach trzeciego stopnia (w szkole doktorskiej) i studiach podyplomowych.