Przejdź na stronę główną uniwersytetu

Wydział Humanistyczny
INSTYTUT HISTORII

Prof. zw. dr hab. Hanna Wójcik-Łagan – najważniejsze publikacje

Prof. zw. dr hab. Hanna Wójcik-Łagan – najważniejsze publikacje

 

  1. O nowy kształt edukacji historycznej. Sprawa wykorzystania źródeł w teorii i praktyce szkolnej lat 1890 – 1918, „Przegląd Humanistyczny”, R. 1983, nr 3, s. 60-74.
  2. Związki Kazimierza Tymienieckiego z Kielecczyzną, „Studia Historyczne”, R. XXVII, 1984, z. 2, s. 237-250.
  3. Poszukiwania nowych rozwiązań dydaktycznych w nauczaniu historii w latach 1918 – 1939, W: Problemy edukacji historycznej i obywatelskiej młodzieży w latach 1918 – 1939, zbiór studiów pod red. J. Maternickiego, Warszawa 1986, s. 79-237.
  4. Nauczanie historii najnowszej /po 1918 r./ w oczach nauczycieli, W: Historia najnowsza jako przedmiot badań i nauczania, pod red. J.Maternickiego, Warszawa 1986 /materiały konferencji naukowej w Opolu w dn. 20-22.10.1986/ s. 367-387.
  5. Autorzy podręczników szkolnych i dydaktycy historii okresu II Rzeczypospolitej. Materiały z konferencji naukowych w Cedzynie i Białymstoku w 1986 i 1987 roku, pod red. J. Maternickiego, Cz. II, Warszawa 1987, s. 348-370.
  6. Nauczanie historii w „nowej szkole” w latach 1918 – 1939, W: Edukacja historyczna i obywatelska młodzieży w Polsce Odrodzonej, zbiór studiów pod red. J. Maternickiego, Warszawa 1987, s. 57-223.
  7. Historia i laboratoryjny plan daltański, „Przegląd Humanistyczny”, R.1987, nr 12, s. 125-142.
  8. Sto lat „Kwartalnika Historycznego”, „Przegląd Humanistyczny”, R. 1988, nr 4/5, s. 146-158.
  9. Studia historyczne w Polsce. Wyniki badań ankietowych w środowisku kieleckim, W: Studia historyczne w Polsce – diagnoza i wizja, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 1989, s. 161-205.
  10. Stosunki polsko – krzyżackie i polsko – niemieckie w podręcznikach Tadeusza Korzona i Władysława Smoleńskiego, W: Tradycja Grunwaldzka, praca zbiorowa pod red. J. Maternickiego, Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych, Warszawa 1989, s.77-109.
  11. Udział nauczycieli historii w badaniach historyczno – dydaktycznych w latach 1918 – 1939, W: Środowiska historyczne II Rzeczypospolitej, Cz. V, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 1990, s. 145-164.
  12. Żydzi w podręcznikach do nauczania historii w latach 1918 – 1939, W: Kultura Żydów polskich XIX – XX wieku, pod red. M. Meduckiej i R. Renz, Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 1992, s. 235-243.
  13. Litwini i stosunki polsko – litewskie w podręcznikach historycznych lat 1918-1939, W: Między wschodem i zachodem, pod red. H. Dylągowej i M. Filipowicz, Instytut Europy Środkowo – Wschodniej, Lublin 1994, s. 31-43.
  14. Nauczyciele historii szkół średnich i powszechnych w latach 1918-1939. Kształcenie, dokształcanie, doskonalenie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 1999, s. 400.
  15. Mistrzowie w oczach swoich studentów. O międzywojennych historykach Uniwersytetu Warszawskiego, W: Historia, poznanie i przekaz, pod red. B.Jakubowskiej, Rzeszów 2000,s. 323-335.
  16. Stare i nowe koncepcje dydaktyczno – historyczne w XXI w., W: Między historią a edukacją historyczną, pod red.Violetty Julkowskiej, Poznań 2003.
  17. Kształcenie nauczycieli historii (współautor) W: Współczesna dydaktyka historii: Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004, s. 160.
  18. Recenzja pracy doktorskiej Witolda Jerzego Chmielewskiego „Licea pedagogiczne w Polsce w latach 1944 – 1956”, Kielce 2004 (nie publikowana).
  19. Kozacy w tradycyjnych i nowych narracjach podręcznikowych. Propozycje dla autorów W: Stosunki polsko – ukraińskie w szkolnej edukacji historycznej od XIX do XXI wieku, pod red. H. Wójcik – Łagan, Kielce 2005, s. 307-319.
  20. Różne oblicza patriotyzmu, W: Historia, Pamięć, Tożsamość. Postaci upamiętniane przez współczesnych mieszkańców różnych części Europy, pod red M. Kujawskiej i B. Jewsiewickiego, Poznań 2006, s. 71-82.
  21. Franciszek Bujak jako dydaktyk historii, W: Wielokulturowe środowiska Lwowa w XIX i XX ww., pod red. J. Maternickiego i L. Zaszkilniaka, tom V, Rzeszów 2007, s. 500-510.
  22. Polacy i Litwini – wzajemne relacje w podręcznikach historii z lat 1918-1939, [w:] Pogranicze: Obsesje – Projekcje – Projekty, pod red. M. Bednarczuk i B. Kucharskiej, Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm 2007, s. 193-207
  23. Ukraina i Ukraińcy w polskich szkolnych wypisach historycznych (do 1939 roku), [w:] Historia – Mentalność – Tożsamość. Miejsce i rola historii i historyków w życiu narodu polskiego i ukraińskiego w XIX i XX wieku. Praca zbiorowa pod red. J. Pisulińskiej, P. Sierżęgi, L. Zaszkilniaka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008, s.439-458.
  24. Refleksje dydaktyka historii o szkole, nauczycielu i uczniu. Głos w dyskusji. Międzynarodowa konferencja: Szkoły, nauczyciele, uczniowie. 29-30 września 2008 Kielce. Forum internetowe http://pu.kielce.pl/sped/konferencje.
  25. Uniwersytet Jana Kazimierza a nauczycielska edukacja historyczna w latach 1918-1939, [w:] Znani i nieznani międzywojennego Lwowa, t. 2. Studia i materiały, pod. red. L. Michalskiej – Brachy i M. Przeniosły, Wydawnictwo UJK w Kielcach, Kielce 2009, s. 145-157.
  26. Józef Piłsudski w szkolnej edukacji historycznej lat 30. XX wieku, [w:] Dwa dwudziestolecia Rzeczypospolitej. Oświata – Religia – Kultura i społeczeństwo. Próba Bilans, red. Maciej Fic, Lech Krzyżanowski, Miłosz Skrzypek, Wydawnictwo UŚ w Katowicach 2010, s. 107-118.
  27. O historii regionalnej i mikrohistorii w szkole, [w:] „Duża” i „mała” ojczyzna w świadomości historycznej, źródłach i edukacji, red. Bogumiła Burda, Małgorzata Szymczak, Wydawnictwo Uniwersytet Zielonogórski 2010, s. 245-260.
  28. Kronika życia szkolnego 1945-2000. I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego, Wydawnictwo Fundacji Posteris, Kielce 2010, ss. 182.
  29. Kult Józefa Piłsudskiego w szkolnej edukacji historycznej 1932-1939, [w:] W kręgu dorobku edukacyjnego II Rzeczypospolitej, red. Krzysztof Jakubiak, Tomasz Maliszewski, tom II serii „Szkoła – Państwo – Społeczeństwo”, UG Gdańsk 2011, Wydawnictwo Impuls w Krakowie, s. 57-76.
  30. Wojna polsko – bolszewicka w narracji podręcznikowej lat trzydziestych XX w. jako przejaw polityki historycznej, [w:] Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia opolanin z wyboru, red. Barbara Kubis, Wydawnictwo Almar w Opolu 2011, s. 419-430.
  31. Ukraińska mniejszość narodowa w II Rzeczypospolitej a wychowanie państwowe. Lata trzydzieste XX wieku, [w:] Historia – Mentalność – Tożsamość. Pamięć społeczna Ukraińców i Polaków w okresie kształtowania się ich świadomości narodowej (wiek XIX i pierwsza połowa XX). Praca zbiorowa pod red. L. Zaszkilniaka, J. Pisulińskiej, P. Sierżęgi, tom IV, Wydawnictwo AIC we Lwowie, Lwów 2011, s. 218-235.
  32. Józef Piłsudski w licealnej edukacji historycznej w latach trzydziestych XX w. Rola czasopisma „Niepodległość” w utrwalaniu wizerunku Marszałka, „Niepodległość”, tom LX, Wydawnictwo Instytut Józefa Piłsudskiego w Warszawie „Niepodległość”, Warszawa 2011, s. 265-288.
  33. Kult bohatera narodowego. Józef Piłsudski w szkolnej edukacji historycznej w latach 30-tych XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2012, ss. 340.
  34. Edward Śmigły – Rydz – „nowy” bohater młodzieży szkolnej w ostatnich latach trzeciej dekady XX w. – ( w świetle podręczników do historii), „Niepodległość”, tom LXI, Wydawnictwo Instytut Józefa Piłsudskiego w Warszawie „Niepodległość”, Warszawa 2012, s.249-272.
  35. Piłsudski i Ukraina w przekazie szkolnym w latach trzydziestych XX w. Przyczynek do kultu Marszałka, [w:] Mity i stereotypy w dziejach Polski i Ukrainy w XIX i XX wieku. Praca zbiorowa pod red. A. Czyżewskiego, R.Stobieckiego, T.Toborka, L.Zaszkilniaka, Wydawnictwo IPN, Warszawa – Łódź 2012, s.346-364.
  36. Myślenie historyczne – paradygmat nowoczesnego nauczania historii, [w:]WOKÓŁ PROBLEMÓW EDUKACJI…Księga pamiątkowa dedykowana Pani Profesor Grażynie Pańko z okazji 40- lecia Zakładu Dydaktyki i Wiedzy o Społeczeństwie w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Praca zbiorowa pod red. J.Wojdon i B.Techmańskiej, Wydawnictwo Chronicon, Wrocław 2012 , s.257-278.
  37. Spory a dynamika dziejów. Rola postaci historycznych w „Historii i społeczeństwie. Dziedzictwie epok”,[w:] „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”. Edukacja historyczna w szkole ponadgimnazjalnej po 2013 roku, Wydawnictwo CUM LAUDE, Katowice – Bielsko – Biała 2012, s.209-229.
  38. Refleksje o historii i historykach. Głos w dyskusji, „SENSUS HISTORIAE”, VOL XII (2013/3), Oficyna wydawnicza Epigram, Bydgoszcz 2013, s.167-172.
  39. Związki nauki z nauczaniem w powojennych wypowiedziach Żanny Kormanowej ( lata 40. i 50 . XX w.), [w:] Wokół historii…Historia wokół studia, pod red. A.Konopki i A.Brzostek, Wydawnictwo PRYMAT , Białystok 2013, s.157-174.
  40. Kobiety w polskiej myśli dydaktyczno – historycznej w latach 1918-1939, [w:] Polska w XIX i XX wieku – społeczeństwo i gospodarka. Księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Reginie Renz, Wydawnictwo Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2013
  41. „Cud nad Wisłą”. Mitologizacja postaci i wydarzeń w świetle podręczników do historii z lat trzydziestych XX wieku, [w:] ” Historia – Mentalność –Tożsamość”, Rosja i Europa Zachodnia w polskiej i ukraińskiej historiografii XIX i XX wieku, pod red. E.Koko, M. Nowak i L. Zaszkilniaka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013 , s.545-564.
  42. Oświata, szkolnictwo ogólnokształcące i wyższe w latach 1944- 2000, [w:] Kielce przez stulecia, Wydawnictwo Muzeum Historii Kielc, JEDNOŚĆ, Kielce 2014, s. 654-659
  43. O Ukrainie, stosunkach polsko- ukraińskich i Kozakach, w popularnych narracjach szkolnych (do 1939 roku), [w:] Rocznik Biblioteki Uniwersyteckiej, t. I, Wydawnictwo Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2013, s.231-253
  44. Żanna Kormanowa o nauce historycznej i nauczaniu dziejów. Wybrane refleksje (lata 40. i 50. XX w.), Przegląd Historyczno – Oświatowy, nr 3-4/2014, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2014, s.72-90.
  45. Oświata, szkolnictwo ogólnokształcące i wyższe w latach 1944- 2000, [w:] Kielce przez stulecia, Wydawnictwo Muzeum Historii Kielc, JEDNOŚĆ Kielce 2014, s. 654-659.
  46. O niektórych fachowych kompetencjach nauczycieli historii w tradycyjnej „nowej” szkole i co dalej?, [w:] Współczesna edukacja historyczna. Doświadczenia. Oczekiwania, pod red. J. Budzińskiej, J. Strykowskiej, Wydawnictwo Instytut Historii UAM Poznań, Poznań 2015, s.203-214.

wykaz publikacji za lata 2016-2021

  1. Edukacyjny przekaz o historii w świetle „Historii i Nauki o Konstytucji” (1953-1957),
  2. [w:] Historia: ciągłość i zmiana : studia ofiarowane Profesorowi Jerzemu Maternickiemu / red. M.Hoszowska, J.Pisulińska, P.Sierżęga, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, s. 517-531.
  3. Powstanie styczniowe – paradygmat świadomości historycznej młodych Polaków na przykładzie jednego podręcznika do historii z lat trzydziestych XX wieku [w:] Historia magistra vitae est…: studia z dziejów społeczno-politycznych, gospodarczych i kulturalnych : księga jubileuszowa dedykowana prof. zw. dr. hab. Wiesławowi Cabanowi z okazji 45-lecia pracy naukowej / red. L.Michalska-Bracha, M. Przeniosło, B.Wojciechowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2016, s. 289-298.
  4. Szkoła z lat 20. XX w. w oczach Władysława Bieńkowskiego, autora powojennych koncepcji edukacyjnych z lat 40. i 50. XX w., „ Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2016 R. 59 [nr] 1-2, s. 103-123.
  5. Adela Bornholtzowa : refleksje o nauczaniu historii z lat 50. i 60. XX w., [w:] Amor patriae nostra lex : oblicza polskiej niepodległości w literaturze dokumentu osobistego, dydaktyce i edukacji historycznej : studia i materiały dedykowane profesor Barbarze Kubis z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowo-dydaktycznej /, red. A. Gołębiowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017, s. 97-115.
  6. Dlaczego nikt inny? Józef Piłsudski doskonałym bohaterem narodowym dla młodych Polaków w latach 30. XX wieku, [w:] Z dziejów oręża polskiego w XX wieku / red. G.Miernik, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2017, s. 83-94.
  7. O historii historiografii: kilka refleksji o subdyscyplinie,”Historia@Teoria”, 2017 T. 1 nr 3, s. 63-73.
  8. O etyce i etosie historyka dziejów najnowszych kilka refleksji, [w:] Ad personam: prace ofiarowane profesorowi Adamowi Massalskiemu w 75. rocznicę urodzin / red. C. Jastrzębski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2019, s. 415-427.
  9. „Historia i Nauka o Konstytucji” (1953-1957) – egzemplifikacja czasu historycznego: aspekty polityczne, metodologiczne i edukacyjne „UR Journal of Humanities and Social Sciences”, 2020 nr 4 (17), s. 89-109.
  10. Od Żanny Kormanowej do…?: o nauce historycznej i nauczaniu historii przed przełomem październikowym w 1956 roku i po nim : materiały i komentarze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2020, ss 371.
  11. Współczesne dylematy historyka dziejów najnowszych, [w:] Między wolnością a zniewoleniem: wartości w historiografii polskiej i środkowoeuropejskiej od końca XVIII po początki XXI wieku / red. B. Klassa, L. Zaszkilniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020, s. 267-290.
Skip to content